Zadania biblioteki
Zadaniem naszej biblioteki szkolnej jest gromadzenie, opracowanie, przechowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych oraz szeroka informacja o zbiorach, a w szczególności:
- wspomaganie realizacji programów nauczania i wychowania,
- wspomaganie edukacji kulturalnej i informacyjnej uczniów,
- udzielanie pomocy w nabywaniu przez uczniów umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
- pomoc w kształceniu ustawicznym nauczycieli,
- pełnienie roli pracowni ogólnoprzedmiotowej, w której uczniowie zdobywają umiejętności samodzielnego zgłębiania wiedzy, rozwijania zainteresowań i uzdolnień,
Nowoczesna biblioteka szkolna powinna stać się pełnowartościowym centrum informacyjnym. Reforma oświaty, w tym obecność systemów zapewnienia jakości w edukacji sprawiają, że od biblioteki szkolnej oczekuje się przejmowania odpowiedzialności za jakość swojej pracy oraz nabywania umiejętności kreatywnego reagowania na zachodzące w jej otoczeniu zmiany. Podstawą jakościowego działania są użytkownicy i stopień spełnienia ich oczekiwań, co stawia nowe wyzwania w funkcjonowaniu biblioteki szkolnej. Biblioteka stanowi integralną część szkoły, powinna więc włączyć się w budowanie i mierzenie jakości pracy szkoły.
Biblioteka ZSCKR
Biblioteka szkolna posiada bogaty księgozbiór udostępniany młodzieży, nauczycielom i pracownikom. Jest na bieżąco wzbogacany nowościami wydawniczymi. W okresie wiosennym dużo młodzieży odwiedza bibliotekę, poszukując materiałów do prezentacji maturalnych. Udostępniane są słowniki języka polskiego, encyklopedie i różnego rodzaju albumy. Uczniowie chętnie sięgają po książki o tematyce przygodowej, romantycznej i kryminalnej. Najczęściej pytają o takich autorów jak: M. Musierowicz, K. Siesicka, J. Chmielewska, D. Steel i A. Christie. Dla słuchaczy Wydziału Kształcenia Zaocznego biblioteka udostępnia pozycje dotyczące problematyki z dziedziny botaniki, uprawy roślin, zoologii, hodowli zwierząt i mechanizacji rolnictwa.
Opiekun biblioteki szkolnej – mgr Anna Hyży
Funkcje biblioteki
Zasady organizacji i funkcjonowania tworzą z biblioteki
szkolnej pracownię interdyscyplinarną.
1. Zasoby biblioteki pozwalają na realizację jej zadań statutowych.
- Biblioteka gromadzi zbiory zgodnie z profilem zespołu, zapewniające zaspokojenie potrzeb czytelniczych użytkowników.
- Lokal biblioteki i jego wyposażenie umożliwiają funkcjonowanie biblioteki zgodnie ze statutem i projektem jej rozwoju.
2. Biblioteka spełnia rolę szkolnego centrum informacyjnego.
- Biblioteka gromadzi różnorodne źródła informacji, w tym dokumenty audiowizualne oraz dokumenty wypracowane w szkole.
- Biblioteka jest źródłem informacji o najbliższym regionie.
- Biblioteka posiada stanowiska komputerowe, dzięki którym uczeń ma lepszy dostęp do programów umożliwiającym przygotowanie i wydrukowanie swojej pracy.
- Biblioteka ma dostęp do Internetu.
- Zapewniony jest dostęp i możliwość pełnego korzystania przez uczniów, nauczycieli i rodziców z posiadanej bazy informacyjnej.
3. Biblioteka stale podnosi jakość swojej pracy.
- Biblioteka prowadzi i mierzy jakość swojej pracy.
- Biblioteka planuje zadania mające na celu podniesienie jakości swojej pracy.
- Biblioteka realizuje projekt własnego rozwoju.
- Nauczyciel bibliotekarz stale podnosi swoje kwalifikacje zgodnie z potrzebami biblioteki i szkoły.
Biblioteka upowszechnia swoją ofertę i współpracuje ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym.
1. Biblioteka prowadzi promocję w środowisku szkolnym i lokalnym.
- Biblioteka publikuje i rozpowszechnia swoje materiały (w formie informatora, gazetek, informacji na stronie internetowej szkoły, własnej strony internetowej, kroniki).
- Biblioteka propaguje swoje formy pracy w środowisku szkolnym i lokalnym (współpraca z mediami).
- Biblioteka organizuje lub uczestniczy w organizowaniu imprez szkolnych.
- Biblioteka prowadzi świadomą i celową promocję swoich zbiorów.
2. Biblioteka współpracuje ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym.
- Biblioteka wspomaga nauczycieli w przeprowadzaniu lekcji przedmiotowych, konkursów, imprez szkolnych.
- Biblioteka współpracuje z wychowawcami w ocenie czytelnictwa, aktywności czytelniczej i diagnozowaniu potrzeb czytelniczych uczniów.
- Biblioteka współpracuje z rodzicami i umożliwia im korzystanie ze zbiorów.
- Biblioteka współpracuje z pedagogiem i wspiera realizację szkolnego programu wychowawczego.
- Biblioteka współdziała z siecią bibliotek w swoim regionie.
Biblioteka wspiera wszechstronny rozwój intelektualny i kulturalny
każdego ucznia.
1. Biblioteka kształci użytkownika informacji.
- Uczniowie samodzielnie korzystają ze źródeł informacji, w tym z elektronicznych baz danych i innych źródeł multimedialnych.
- Uczniowie wykorzystują aparat naukowy książki.
- Uczniowie poprawnie dokumentują zebrane informacje.
2. Biblioteka stwarza warunki do samokształcenia ucznia.
- Biblioteka posiada warunki do samokształcenia.
- Uczniowie dokonują świadomego wyboru źródeł informacji.
- Uczniowie potrafią wykorzystać zebrane informacje w procesie samokształcenia.
3. W bibliotece zapewnione są warunki rozwoju uzdolnień i zainteresowań każdego ucznia.
- Biblioteka rozpoznaje i uwzględnia potrzeby czytelnicze uczniów.
- Biblioteka pracuje z uczniem zdolnym oraz dodatkowych potrzebach edukacyjnych.
- Biblioteka organizuje wystawki i gazetki tematyczne i okolicznościowe.
- W bibliotece organizowane są konkursy i inne imprezy czytelnicze.
- Nauczyciel bibliotekarz prowadzi koło zainteresowań.